Turkkilaisasut, 2016
L'Amusetten perinteisissä huhtikuun naamiaistanssiaisissa oli
tänä vuonna teemana 1700-luvulla kovin muodikas Orientin Ihmeet.
Tämä tietenkin edellytti jonkinlaista asupanostusta, tai
oikeammin oli hyvä tekosyy.
Harkitsin ensin tehdä jonkinlaisen Robe Turquen, vaikkapa
sellaisen että sitä voisi pitää Chemise a'la Reinen päällä,
mutta toisaalta tyyli ei kuulu suosikkeihini joten sitä ei
välttämättä tulisi käytettyä kovin monta kertaa toiste. Samoin
visioin Jarnolle alkuun paidan, liivin ja polvihousujen päälle
heitettyä Banyan-aamutakkia, mutta nälkä kasvoi syödessä ja
maalauksia googlaillessa, ja totesin että Jarno näyttäisi
todella vakuuttavalta kunnon sulttaanina. Samoin naisten
turkkilaisasut kaudelta näyttivät aika makeilta. Näille
vaatteille ei tosin ainakaan olisi hirveästi jatkokäyttöä,
vaikka tietysti niitä voisi teoriassa pitää naamiaisasuna
myöhemminkin (ellei sitten taas innostu tekemään jotain ihan
uutta). Toisaalta tällä kertaa voisi antaa itselleen luvan tehdä
karnevalistiset asut siitä mistä aita on matalin, pitkälti
koneella ja olematta turhan tarkka materiaaleista.
French ambassador
Charles Gravier de Vergennes in Ottoman dress,
painted by Antoine de Favray, 1766, Pera Museum, Istanbul
Jarnon pukuun hain
inspiraatiota etenkin Antoine de Favrayn muotokuvista joissa
on eurooppalaisia varsin aidon näköisissä turkkilaisissa
asuissa. Silmiinpistävimmät elementit asuissa olivat hulppea
turkisreunusteinen kaapu sekä korkea fetsimäinen päähine jonka
ympärille on kieputettu muhkea turbaanimainen kangas.
Antoine de Favray, A
European in Turkish Costume
Upeaa kaapua ei voisi ihan sellaisenaan turkisvuoreineen
toteuttaa, koska se olisi ihan liian kuuma käyttää, ja
tietysti myös kallis. Turkisreunus olisi kuitenkin mahdollinen
jos tyytyisin tekoturkikseen. Haksahdinkin kangaskaupassa
mustaraidalliseen tekoturkikseen, joka oli suorastaan koomisen
feikki ja toisaalta juuri siksi karnevalistisen makea. Se ei
edes näytä miltään oikealta eläimeltä. (Paitsi ehkä suurelta
määrältä identtisiä English Butterfly-kaneja)
Koska asusta ei muutenkaan tulisi "oikean" näköistä voisin
samantien tehdä sitä vähän läpällä. Tekoturkis nielaisi
suurimman osan asubudjetista, ja tietenkin aiheutti myös
ommellessa eniten päänsärkyä.
Koska
halusin tehdä asiat helposti, hyödynsin kaapuun suoraan
valmista kaavaa. Siinä oli olalta muotoiltu raglanhiha, jonka
kuvittelin tekevän leveän kauluksen kaavoittamisen helpoksi,
mutta joka toisaalta myös teki hihaan aivan liian istutetun
linjan - katsoessani tarkemmin kuvia totesin että kaapu olisi
todennäköisesti näyttänyt aidommalta t-linjaisena.
Kellarin pohjalla oli metritolkulla
joskus todella halvalla saatua ohutta polyesteritaftia, samaa
josta (eri värissä) tein muun muassa ensimmäisen viittani.
Päätin että tämä olisi hyvä projekti saada sitä vähän
tuhottua, varmistettuani tietysti ensin että Jarno suostuisi
pitämään näin hempeän väristä vaatetta.
Tafti oli niin ohutta, että se vaatisi vähän
tukea näyttääkseen edes etäisesti samalta kuin paksu silkki
turkisvuorilla. Päätin vuorittaa sen lakanakankaalla, etenkin
kun palakorista löytämäni kauniisti turkikseen sointuva
kermanvärinen satiini ei riittäisi koko kaapuun. Tähän
tarkoitukseen uhrasin vanhan sovituskangaslaatikkoon päätyneen
parisängyn lakanan, joka oli puhkikulunut keskeltä mutta
reunoilta vielä ihan hyväkuntoinen. Tein reunapaloista vähän
palapeliä, järkeillen että vuorisatiini osaltaan tukisi
heikoimpia kohtia, ja jatkoin hihoissa ja selän yläosassa
ehjemmällä mutta eri värisellä kirppiskankaalla. Lisäsin
satiinin etukappaleiden vuoriin ja takakappaleelle niin ylös
kuin sitä riitti. Tästä tuli myös melkoinen palapeli, mutta
sehän on kerrassaan ajanmukaista. Lakanavuori antaa ohuelle
kankaalle mukavasti ryhtiä ja painoa.
Tekoturkiksen kanssa työskentely oli, kuten
kuvitella saattaa, projektin nihkein vaihe. Pitkissä
etureunoissa ohut tafti tietysti syöttyi väistämättä vähän.
Kaupassa hauskalta tuntunut idea raidallisesta turkiksesta
laimeni vähän kun tajusin että kaulus pitäisi sitten tosiaan
leikata säteittäin. Askartelin kaavat ja leikkasin parikymmentä
palasta yksitellen. Kasasin kauluksen saumurilla, mutta se ei
tietenkään vastannut kaavan mittoja vaikka yritin olla kuinka
tarkka. Takana oli helppoa jättää yksi kaitale pois, olalla
joutui säätämään vähän enemmän. Neulospohjainen tekoturkis myös
veti vinoon. Lopulta sain kuitenkin kauluksen säädettyä
riittävän oikean mallikseksi.
Kuvan kania ei vahingoitettu tämän asun
tekemisen aikana.
Ompelin kaavun koneella pussiin, tosin etureunojen sisäpuolelle
kääntyvää turkista kiinnitin sisäpuolelta käsin jotta reuna
jäisi ryhdikkääksi, samoin turkiskaulusta vuoriin parista
kohtaa. Pääntielle lisäsin saumaan tukinauhan, jotta se ei heti
venähtäisi muodottomaksi.
En viitsinyt tuhlata aikaa ja kangasta turkkilaistyylisen
tunikan ompeluun, joten yksi Jarnon keskiaikatunikoista sai
kelvata. Housut ovat puolestaan tavalliset pyjamahousut, jotka
tein Jarnolle joululahjaksi tätä projektia ennakoiden.
Päähineen
pohjakerroksen tein kaksinkertaisesta kovikehuovasta jossa on
neljä luukujaa ja luina paksua nippusidettä. Lisäsin sen
päälle kerroksen ikivanhasta petauspatjasta purettua vanulevyä
ja tikkasin kiinni ylä - ja alareunasta. Sitten harsin
päällimmäiseksi kerroksen samettia, johon oli harsittu
merkkilinjat tikkauksille. Ompelin muutaman piston
kiinnitystikkauksia luodakseni samantyyppisen sohva-efektin
kuin Favrayn muotokuvien päähineissä, tosin vähän harvempaan.
Päähineen kuvun tein erikseen vastaavasti. Lopuksi ompelin
valmiit kappaleet yhteen, mikä oli koneella melkoista
äherrystä, ja viimeistelin sauman sametista leikatulla
vinokaitaleella. Lopputulos ei ole ihan hurjan siisti, käsin
olisi saanut paljon parempaa jälkeä, mutta kun tämän projektin
punainen lanka nyt oli tehdä asioita nopeasti ja helposti.
Päähineen alareunan viimeistelin samoin vinokaitaleella, mutta
se nyt oli paljon yläreunaa tuskattomampaa.
Lopuksi kiedoin huivin sisään tolkuttoman määrän vanua,
neulailin huivia takaa vähän kiinni päähineeseen ja kieputin
huivin päät edestä solmulle. Kiinnitin solmun vielä varmuuden
vuoksi paikalleen hakaneulalla ja neulailin huivin päitä vähän.
Hatusta tuli ihan valtavan kokoinen ja tolkuttoman painava,
mutta pitäähän kunnon naamiaisasussa olla aina hassu hattu,
mieluummin iso kuin pieni.
L'amusette nimesi päähineen "ylifetsiksi".
Naisten turkkilaisasuista, sekä
aidoista että länsimaisista "inspired by"-asuista löytyi
näppärästi koottuna paljon kuvamateriaalia ikisuosikistani Demodecouture-blogista.
Asun toteuttamiseen olisi ollut montakin vaihtoehtoa
perinteisistä turkkilaisista vaatteista tiettyjä niiden
elementtejä hyödyntäviin länsimaisiin pukuihin. Päädyin Kadni
Levnin maalauksissa esiintyvään asuun jossa on väljät, usein
raidalliset housut, pitkä läpikuultava paita ja kaksi
päälleikkäistä takkia joista päällimmäinen on pidempi, mutta
lyhyillä hihoilla, jolloin alemman takin hihansuut jäävät
näkyviin.
Eurooppalaisista naisista maalatuissa orientalistisissa
muotokuvissa useimmilla on siveästi hame, samoin muutamissa
löytämissäni kuvissa teatteripuvuista, mutta rohkeasti
haaremihousuihinkin pukeutuneita löytyy.
Aloitin paidasta. Kadni Levnin kuvissa se on
läpikuultavan ohut, joten päätin feikata käyttämällä todella
epäajanmukaista materiaalia, varmasti polyesteristä kirppikseltä
löytynyttä valoverhoa. Hentoisen paidan pääntie erottuu
joissakin kuvissa avonaisena tai yhdellä napilla pääntieltä
suljettuna etuhalkiona. Halusin eurooppalaisten muotokuvien
tapaan paidan kangasta poven peitoksi, joten leikkasin leveän
korkean pääntien ja rypytin sen kapeaan kauluskanttiin. Näin
poimutus oikeasti jää eteen. Jätin kauluskantin vähän lyhyeksi
niin että se jää kuitenkin edestä auki.
Kuten kuvasta näkyy, paita ei jätä paljoa mielikuvitukselle.
Koska takki oli edestä melko avoin, laitoin paidan alle modernin
valkoisen topin peittämään epäperiodit rintaliivit.
Ompelin valmiissa asussa näkyvät
hihasaumat ja sivusaumat pussisaumoina, kädentien ja
kainalokiilat taas viimeistelin härskisti työpaikan
kanttauskoneella.
Väljät ylipitkät hihat ja helman päärmäsin pienellä siksakilla
kultalangalla siinä toivossa että tämä näyttäisi jonkinlaiselta
koristeompeleelta.
Housut syntyivät samoin kirppisverhosta,
joka olivat ihanaa ohutta puuvillaa. Pyrin tässä asussa
muutenkin käyttämään kierrätysmatskuja ja kellarin pohjalta
löytyneitä juttuja, tosin muutamassa kohtaa lipesin tästä. Näin
housujen eteen vähän enemmän vaivaa kuin niiden näkyvyys
valmiissa kokonaisuudessa olisi oikeastaan vaatinut, koska
halusin mahdollisesti käyttää niitä muutenkin kesähousuina.
Levensin vielä vähän pyjamahousujen kaavaa ja yhdistin siihen
leveän muotoillun vyötärökaitaleen, joka teki vyötärölle
perushelppoon kuminauhakujaan verrattuna solakamman linjaan.
Housuista tuli kerrassaan ihanat ja mukavat, tosin kangas on
senverran läpikuultavaa että voi olla että ne jäävät
kotikäyttöön. Verhoista riitti
muuten vielä moderniin kesämekkoonkin.
Alimmainen takki oli alunperin Uffilta
löytynyt aamutakki, joka sattui istumaan tosi hyvin ja jossa oli
kiva kudottu kuvio. Oliivinvihreä oli minulle värinä vähän
vieras, mutta menisi naamiaisasussa. Ensimmäiseksi ratkoin irti
limenvihreän kiinalaishenkisen pääntiekaitaleen. Arvelin
joutuvani lisäämään etureunoihin vähän kangasta sen tilalle,
mutta avattuani vyötärön muotolaskokset edestä etureunat
ylttivät juuri ja juuri kiinni vyötäröltä, mistä viistotin
reunan helmaa kohti. Suljin myös pitkät sivuhalkiot. Tämä veti
etureunat kaarevasti sivuun, koska takki oli lantiolta vähän
pieni minulle, mutta toisaalta avautuvat etureunat näyttivät
ihan hauskoilta.
Kadni Levnin kuvissa alemman takin hihansuut
ovat todella leveät ja kiinnostavan malliset, mutta useimmissa
muissa kuvissa näyttää siltä kuin kapeasta hihasta olisi vain
avattu sauma kyynärpäähän asti. Avasin siis hihan sauman ja
ratkoin samalla pois hihansuut tereet. Sovittaessa muotoilin
etureunoja vähän niin että ne asettuivat nätisti rinnan
kohdalta. Lyhensin vielä vähän helmaa ja sitten saumuroin kaikki
reunat. Viimeistelin ne ylisöpöllä vaaleanpunaisella
pampulanauhalla, joka sopi kivasti vihreään ja peitti näppärästi
saumuritikin. Päällyspuolen konetikki taas maastoutui hyvin
kankaan kirjavaan pintaan.
Pampulanauhan ideana oli myös, että se toimisi napituksena.
Ompelin kiinni napitettavalle pätkälle toiseen reunaan valmiin
lenkkinauhan. Sen lenkit olivat vähän isoja pampuloihin
verrattuna (mutta kun se sattui kotona rasian pohjalla
pyörimään), joten napitin aina pari pampulaa yhteen lenkkiin.
Napitus ei ollut tietenkään kovin tukeva, mutta kun vahvistin
yläreunan hakasella se toimi ihan kiitettävästi.
Takista tuli oikein söpö, ja naamiaisten
lähestyessä harkitsin jo jättää päällimmäisen takin kokonaan
pois. Tämän vuoksi jätin takin myös pidemmäksi kuin kuvissa,
jotta se toimisi paremmin ainoana päällysvaatteena.
Sovittaessani asua turbaanikankaan, joskus palakorista löytämäni
vihreä-pinkkikuvioisen sifonkipalan kanssa, täsmäävät värit
alkoivat näyttää jo liiankin täsmääviltä, kontrasti puuttui.
Lisäksi aloin kadehtia Jarnon upeaa kaapua, joten päätin vielä
äkkiä vetäistä kasaan päällimmäisen takin.
Turkisreunuksinen kaapu oli
muotokuvien perusteella suosittu elementti myös naisten
naamiaisasuissa, mutta en halunnut tapella sen kanssa enää
yhtään ja toisaalta myös kevyempi asu voisi olla naisellinen
Jarnon muhkean volyymin kontrastina. Päätin siis tehdä
mahdollisimman yksinkertaisen vuorittamattoman takin.
Käytin pohjana 1300-luvun kirtlen kaavaani,
koska siinä oli valmiiksi hyvä leikkaus ja hyvin istuva hiha,
muutin vain pääntien mallia ja viistotin helmaa arviolta
sopivasti. Kaavalla ei todennäköisesti ole yhtään mitään
tekemistä aidon turkkilaisen 1700-luvun vaatteen kanssa, mutta
se näyttää kivalta ja imartelevalta.
Ompelin takasauman ja sivusaumat pussisaumoina, olan ja hihan
saumat taas huolittelin härskisti saumurilla. Muotoilin
etureunan lopullisen muodon sovituksessa ja viimeistelin
etureunat ja hihansuut koneella kiinni tikatulla
koristenauhalla. Helma on shokeeraavasti päärmättu koneella.
Päällimmäisen takin kanssa alemman vihreän takin helma jää lähes
kokonaan piiloon. Olisin voinut tietysti aikanaan lyhentää sitä
vähän enemmän, lisätä lyhennetystä pätkästä sivuihin kiilat ja
näin saada sen oikeamman malliseksi, mutta en viitsinyt enää
tehdä asialle mitään.
Lila takki viimeisteli asun kauniisti ja sopii yhteen Jarnon
vaatteiden kanssa. Näissä asuissa olemme muuten kerrankin
harvinaisen samoissa väreissä, mikä on tietysti tosi söpöä.
Niin, ja värit täsmäävät vielä yhteen Levnin maalaukseenkin.
Asu tarvitsi vielä vyön. En onnistunut
löytämään mistään muotokuvissa yleistä pyöreää kaksoissolkea tai
Kadni Levnin kuvista tuttua symmetristä pitkulaista solkea,
ainakaan budjettiin sopivaan hintaan, mutta lopulta Uffin
tasarahapäivillä tuli vastaan euron patellavyö jossa oli edes
jonkinlainen kullansävyinen kaksoissolki. Tein tukevasta
kankaasta vyöpohjan jonka päälle sain Jarnon erään toisen
keskiaikatunikan reunuksista jääneen kangassoiron juuri ja juuri
riittämään. Saman kankaan koristereuna päätyi Jarnon asun
huivivyöhön.
Kuten ihmisillä on nykyisinkin
tapana, naamiaispuvun kanssa käytetään useimmiten oman ajan
trendien mukaista kampausta ja meikkiä. Niin myös 1700-luvulla.
Tein siis muodikkaan korkean kampauksen jonka päälle virittelin
etäisesti turbaanimaisen kangashässäkän. Orientalistisissa
maalauksissa näkyy paljon helmiä, joten käytin niitä asusteina.
Naamio on täysin moderni, mutta valitsin sen kokoelmastani koska
se sopi asun väreihin.
Naamiaisasuista tuli oikein hauskat. Jarnon asu oli tietenkin
vähän kuuma, mutta toisaalta normitanssiaisissa joutuu
käyttämään peruukkia, joka on sekin kuuma. Minun asuni oli
mahtavan lokoisa, ja myöntää täytyy että oli kerrankin mukava
nauttia pöydän antimista ilman korsettia. Hääräsin vähän itsekin
keittiössä, joten kevyet ja helposti pestävät vaatteet olivat
kätevät.
Ennenkaikkea oli vaihteeksi todella hauskaa tehdä hassuja
naamiaisvaatteita rennosti, äkkiä ja ei niin kovin siististi,
kaapista ja kirpparilta yhdistellen ja miettimättä liikaa sitä
mikä on historiallisesti oikeaoppista. Toiste voi sitten taas
askarrella jotain kunnianhimoisempaa.
Suuret kiitokset kuvausrekvisiitasta Hannalle ja Petrille!
<<Takaisin
projekteihin