Tanssiaiskengät, 2018
Bathin viktoriaanisiin tanssiaisiin tekemäni iltapuku tarvitsi kengät.
1870-luvun kenkien muotoilu ei ole niin kovin kaukana nykyisestä
kuin vaikka 1700-luvun eivätkä kengät edes pitkän puvun alta
juuri näy, joten teoriassa olisin voinut käyttää puvun kanssa
moderneja kenkiä. Kaapistani ei nyt kuitenkaan sattunut
löytymään yksiäkään tarpeeksi neutraaleja avokkaita, joten
jotain oli joka tapauksessa keksittävä.
Olin viimeisimmän kenkientuunausprojektini, Robe a la
Francaisen kirjailtujen satiinikenkien jälkeen vannonut
etten koskisi kenkäprojekteihin ainakaan vuoteen tai pariin,
mutta kenties aika kultaa muistot. Sitäpaitsi ilman työläitä
solkiläppiä avokkaiden
päällystäminen saattaisi olla helpompi ja nopeampi homma.
Kiertely
kenkäkaupoissa ja nettikauppojen selailu vahvisti asian: Kunnon replica-kengät maksaisivat,
menettelevät saattaisin löytää vähän edullisemmin mutta niitäkin
joutuisi ehkä vähän tuunaamaan. Päätin siis säästää kunnon
kenkiin ja odotellessa askarrella jotain juuri tämän puvun
kanssa käytettäväksi.
Pukukangasta oli niin niukasti että päätin
heti unohtaa sen käyttämisen kenkiin, sitä paitsi olisi tietysti
teoriassa kiva jos kenkiä voisi käyttää myös jonkin muun kanssa.
Musta, tuo näppärä yleisväri tuntui kuitenkin liian tummalta.
Valkoinen olisi sopinut hyvin puvun asusteisiin, ja tietenkin
"Ladies' and Gentlemen's" Etiquette (1877) mainitsee
tanssiaispukuun sopiviksi kengiksi valkoiset satiinisaappaat,
mutta tylsä käytännöllinen puoleni suhtautuu suurella
epäilyksellä valkoisten satiinikenkien pysymiseen valkoisena.
Kun nyt
saatavilla sattui olemaan (ilmaista) puvun sävyyn sointuvaa,
hieman vaaleampaa epämääräisen kalpean lilan sävyistä satiinia,
hairahdin lopulta sävy-sävyyn-kenkiin. Harmahtava väri olisi
hyvinkin käytännöllinen pientä likaantumista ajatellen.
Päätin pitkän harkinnan jälkeen käyttää
kankaan nurjaa puolta oikeana, jottei kenkien kiilto olisi liian
muovimaisen terävä. Kuten olin edellisistä satiinikengistäni
oppinut, kiiltävä pinta myös näyttää armottomasti kaikki rypyt
ja epätasaisuudet.
Kenkien pohjaksi olin löytänyt kirpparilta
kahden euron kengät, jotka istuivat jalkaani todella hyvin. Myös
muotoilu matalahkolla korolla ja leveällä, kevyesti
pyöristetyllä kärjellä oli varsin lähellä 1870-luvun kenkiä.
Kengät olivat myös laadukkaan oloiset, tosin kärjestä hieman
rispaantuneet ja malliltaan herttaisen epämuodikkaat. Tämä
olikin ensimmäinen kerta, kun kenkiin kajoaminen saksilla ja
ruuvimeisselillä tuntui jotenkin väärältä. Laadun huomasi myös
siinä, että ne eivät hajonneet osiin ihan niin helposti kuin
olin tottunut.
Kuten mainittu, kengät olivat jo
lähtökohtaisesti varsin hyvän malliset eivätkä vaatineet
massiivisia muokkaustoimenpiteitä. Halusin kuitenkin muotoilla
korkoa hieman vastaamaan paremmin aikakauden linjaa.
1870-luvulla näkee paljonkin etureunasta suoria, mutta takaa ja
sivuilta kaarrettuja korkoja. Kuorin korkojen nahkapäällysteen
pois ja runnoin niitä hiomakoneella kunnes muoto oli mieleiseni
ja korot suunnilleen symmetriset.
Kenkien kärjissä oli koristesoljet ja muuta
sälää, jotka leikkelin pois. Kärjissä oli myös koristetikattu
osio jota reunusti koholla oleva sauma. Liimasin kärjen päälle
ylimääräisen kerroksen paksuhkoa nahkaa, jonka toivoin
häivyttävät hieman sauman rajaa. Myös etureuna on muotoiltu
kaarevampaan muotoon. Sivun saumalinjan merkitsin valkoisella
korjauslakalla.
Muotoilin tavalliseen tapaan päällisten
kaavat lakanakankaalla ja tein niistä kaavat. Prässäsin palasiin
paksun, nukkapintaisen tukikankaan tasoittamaan pintaa ja
ehkäisemään liiman imeytymistä kankaan läpi oikealle puolelle.
Tukikangas ei kuitenkaan ulotu saumanvaroihin, jotta saumat
jäisivät mahdollisimman ohuiksi.
Aloitin päällystyksen korosta. Koska hiomakoneen jälki jäi
viilalla viimeistelystä huolimatta vähän epätasaiseksi liimasin
muotoillun koron päälle tasoitukseksi kerroksen ohutta, pehmeää
lakanakangasta.
Kankaan muotoilu matalahkon, leveän koron päälle oli
terapeuttisen helppoa verrattuna yllämainittuihin roben kenkiin.
Tällä kertaa minulla oli sen sijaan edessä uusi haaste:
Ensimmäiset kengät, joissa pohja ei kaarru koron etureunaa
myöten vaan päättyy koron juureen. Koron päällystykseen tulee
siis sauma koron etureunaan, ja kangaspäällystyksessä se
tietenkin vaatii myös saumanvarojen kääntämisen nurjalle.
Tämä vaati vähän säätöä, ja
lopputulos ei ole ihan täydellinen. Kohta on tietenkin valmiissa
kengässä äärimmäisen huomaamaton, joten se ei ole suurensuuri
ongelma.
Iloinen yllätys korkoa työstäessä oli sensijaan se, että
huomasin puolivahingossa korkoa hioessani että se liikkui hieman
paikaltaan. Onnistuin
ruuvimeisselin avulla kampeamaan korko irti juuri sen verran,
että sain päällystyksen yläreunan saumanvarat työnnettyä koron
ja pohjan väliin. Lopputulos on huomattavasti siistimpi kuin
tavallisella tekniikallani jättää ne yläosan päällystyksen alle,
jolloin reunasta tulee helposti paksu ja selvästi ulkoneva.
Koska kenkiin ei tulisi solkiläppiä,
päällystin tällä kertaa takaosan ennen kärkeä. Takasauman
ompelemisen jälkeen sovittelin päällistä paikoilleen, tarkistin
koron sauman linjan ja vedin kangasta hieman kasaan syötöslangan
avulla. Koron ja pohjan rakenteen vuoksi myös samanvaran
kääntymiskohta koron etureunassa oli tällä kertaa tarkempi.
Liimasin ensin takasauman ja koron
saumanvarat taittumaan litteästi, ja sitten levitin
kontaktiliiman (näkyy kuvassa kellertävänä) koko kappaleen
alueelle. Painoin ensimmäisenä takasauman paikoilleen kenkään ja
lähdin varovasti tasoittelemaan kangasta kohti kärkeä.
Päällisen sauman kengän sivulla toteuttaminen oikeana saumana
olisi ollut minulle vähän turhan haastavaa, joten tyydyin
taittamaan viimeiseksi paikalleen liimatun kärkiosan saumanvarat
nurjalle. 1700-luvun kengissähän tämä kohta on näppärästi
viimeistelty nauhalla.
Kärkiosan saumanvarat on tavalliseen tapaan
kiristetty syötöslangalla pohjan alle. Kuten kuvasta näkyy,
tällä kertaa en muuten missään vaiheessa poistanut pohjaa
kokonaan. Kenkiä purkaessani se oli niin hyvin kiinni koron alla
etten viitsinyt alkaa repiä sitä irti väkivalloin kun kerran
päällystyksen saumanvarat sai piiloon vai osittaisella
irroituksella. Valmiiden kenkien keston kannalta on toki parempi
tuhota alkuperäisiä rakenteita niin vähän kuin mahdollista.
Embroidered
Floral Evening Shoes in the Manner of Late 18th Century,
USA. c.
1886
Kenkien reunan viimeistelin päällystyskankaasta leikatulla
vinonauhalla. Sitten oli jäljellä vielä koristelu. Päädyin melko
yksinkertaisiin tuplarusetteihin. Näiden hieman myöhäisempien
kenkien ruseteissa on hauskasti yhdistelty kahta eri
materiaalia, joten keksin soveltaa samaa ideaa väljästi
käyttämällä rusetteihin myös kankaan kiiltävämpää puolta.
Askartelin kahdet täysvinoon leikatut
rusettilenkit ja ompelin ne kiinni toisiinsa. Niiden alle
ompelin pienen vinonauhanpätkän. Rusetin kokoavan vinokaitaleen
pää on ommeltu kengän kärkiosaan ja rusetin alla oleva kaitale
liimattu sen päälle. Vinokaitale kääntyy rusetin yli kengän
sisäpuolelle.
Kengistä tuli oikein pätevät. Tunnustan,
että itsessään ne ovat minun makuuni hieman tylsät ja vähän
liian tyttömäiset, mutta sopivat oikein hyvin
käyttötarkoitukseen. Ne näyttävät riittävän periodeilta ja
lopputulos on riittävän siisti.
Väriin olen myös tyytyväinen, se sointuu kauniisti pukuun ja on
sopivan neutraali. Se saattaa olla melko hankala yhdistää muihin
mahdollisesti tuleviin asuihin, mutta toisaalta kenkien
tekemiseen ei lopulta mennyt niin paljon aikaa ja materiaalit
olivat lähes ilmaiset, joten jos ne jäävät vain yhden puvun
kengiksi sekään ei lopulta haittaa. Parasta kengissä on
jokatapauksessa ehkä se, että ne ovat todella mukavat ja tukevat
jalkaan, ja niillä tanssiminen oli todella miellyttävää.
Kenkien askartelu oli myös tällä kertaa melko kevyt ja
terapeuttinen projekti, joten siitä jäi hyvä fiilis jatkaa ehkä
taas toiste tälläkin saralla.