Kureliivit ja paimentyttöpuku, 2010
1700-lukuharrastajan urani toisiin naamiaistanssiaisiin, Le
Grand Bal Masque - Ehrensvärd 300v -tapahtumaan halusin tällä
kertaa varsinaisen naamiaisasun. Vanha kunnon rokokooklisee,
pastoraalimaalausten henkinen paimentyttö tuntui sekä
houkuttelevalta että helpohkosti toteutettavalta.
Asu vaati tietenkin jonkinlaisen värikkään yläosan. Jonkinlainen
hihaton liivi olisi varmaan ollut aivan hyvä, mutta ajatus
värillisestä korsetista kutkutti. Kun saimme kutsun myös häihin,
joiden kutsussa vieraita toivottiin pukeutumaan merihenkisesti
esimerkiksi merirosvoiksi, uusi punainen korsetti sai tekosyyn
numero kaksi.
Tekosyy numero kolme löytyi kangasvarastosta: Juuri korsetin
mittainen pätkä kaunista punaista dupion-silkkiä, jonka olin
joskus ostanut jämäpalana edullisesti. Epätasainen dupion ei
tietenkään ole lainkaan 1700-luvulle sopivaa, mutta eipä ole
polyesteri sen koommin. Kaapista löytyi niinikään alesta
ostettua harmaata kangasta, jota olin käyttänyt myös aiemman
korsettini pohjana.
Päätin tällä kertaa tehdä korsetista selkeämmin näyttävän ja
naamiaishenkisen. Lisäsin korsettiin leveän etunyörityksen, joka
paitsi näyttää viehättävältä myös tarjoaa näppärän säätövaran
ensimmäisen korsettini yhden suuren istuvuusongelman, liian
suuren etuleveyden poistamiseksi. Olin myös venymistä peläten
kaavoittanut ensimmäisen
korsettini vyötäröltä aivan pieneksi, jonka olen nyt jo
valmis myöntämään. Sekä istuvuuden että käyttömukavuuden nimissä
levensinkin nyt sivukappaletta ja lisäsin siihen yhden
reunaliuskan lisää.
Arvelin myös että enemmän naamiaiskäyttöön (kenties myös
1700-luvun ulkopuolella) tarkoitettu korsetti voisi myös olla
aivan hyvin kevytrakenteisempi kuin valkoinen haarniskani
teräsluineen. Niinpä vähensin luukujat lähes minimiin ja
teräsluun sijaan käytin paksua nippusidettä - paitsi mukavan
joustavaa se on myös mukavan edullista, ja sitäkin löytyi
kaapista vajaa pussi.
Uuden korsetin tekeminen antoi hyvän tilaisuuden punnita vanhan
toimivuutta muutenkin kuin istuvuuden osalta. Päädyin
kokeilemaan uusia polkuja myös rakenteissa, ohjenuoranani
kätevämpi ja nopeampi tekotapa, johon olen saanut vaikutteita mm
Bjarne Drewsin sivuilla esitellystä reproduktiosta. Valkoisessa
korsetissani sekä päällyskangas että erillinen vuori on kasattu
erikseen ja liitetty lopuksi luitetun pohjan molemmin puolin,
mikä näyttää toki siistiltä mutta aiheuttaa runsaasti
saumanvarojen kanssa sähläystä muutenkin hankalassa alareunassa.
Nyt päätin kokeilla jättää ohuen vuorikankaan kokonaan pois.
Tällä kertaa piirsin kappaleet ja luukujat kaksinkertaiselle
pohjakankaalle ja tikkasin ne, jättäen tietysti luukujien
yläpäät vielä auki. Leikkasin kappaleet erilleen jättäen niiden
ympärille vielä reilusti kangasta, ja asettelin ne silkille.
Tikkasin kappaleet reunoistaan silkille, jolloin alareunan
liuskojen reunatkin tallentuivat näppärästi oikeallekin
puolelle. Etureunat tosin on ommeltu pussiin.
Epäautenttisesti olin muuten taas tukenut päällyskankaan
modernilla liimakankaalla, sillä dupionilla on tapana rispaantua
leikkuureunoista alta aikayksikön. Juuri rispaamisen
ehkäisemiseksi en vieläkään leikannut ylimääräistä kangasta
kappaleiden ympäriltä. Halusin nimittäin seuraavaksi askarrella
nyöritysreiät, ja irrallisia kappaleita olisi näppärämpi
kuljettaa mukana kuin korsetinpuolikasta.
Halusin siis toisaalta saada korsetin tehtyä nopeasti, mutta
toisaalta halusin siitä myös kohtuullisen historiallisen. Päätin
siis yrittää tehdä tällä kertaa nyöritysreiät käsin. Homma ei
itseasiassa ollut lopulta lainkaan mahdoton vaikka reikiä olikin
edelliskertaan verrattuna tuplasti, mutta niiden tekeminen
olikin melko nopeaa. Edelleen saman sitkeän mielenhäiriöni
vallassa halusin yhä viktoriaanisen tuplanyörityksen enkä aitoa
1700-luvun mallia - älkää edes kysykö miksi.
Nyöritysreikien valmistuttua ompelin kappaleet yhteen ja
kiinnitin saumanvarat. Toivoakseni kaikkien kerrosten
saumaaminen kerralla estää myös tikkiä kuluttamasta silkkiä.
Seuraavaksi oli vuorossa aina yhtä ihana alareuna. Muistaakseni
tein mahdollisesti vielä yhden tukitikkauksen jotta reunat
kestäisivät luiden paineen, vaikka en tosin tällä kertaa
suunnitellutkaan korsettiä yhtä kovaan käyttöön kuin valkoista
käyttökorsettiani. Huolittelin reunat pykäpistoilla leikaten
liuskoja irti sitä mukaa kuin työskentelin. Nämä
käsinompeluvaiheet sujuivat mukavasti aurinkoisena heinäkuuna
sukuloidessa. Sain myös korvaamatonta apua serkultani Fabianilta
- edestä nyöritettävä korsetti jakautuu näppärästi kahteen osaan
joten molemmat saattoivat työskennellä yhtä aikaa. Fabian auttoi
liuskojen huolittelussa sekä kiinnitti reunustusnauhan
sisäpuolta minun tehdessäni ulkopuolen. Taitava käsinompelija
kaljapalkalla - melkoista luksusta! (Kuvissa muuten näkyy minun
ompelemani puoli - olisihan toki moraalisesti epäilyttävää
ratsastaa toisten työllä)
Apu olikin todella korvaamatonta, koska kuten usein sattuu,
projektit valmistuvat aivan viime tipassa. Toisin kuin
valkoisessa korsetissani päätin kiinnittää yläreunankin
reunustusnauhan kokonaan käsin, koska se on jokatapauksessa
helpompi ja nopeampi kiinnittää. Lopputulos oli tietenkin se,
että sain sen valmiiksi lähempänä puoltayötä Lontoon matkaa
edeltävänä päivänä. Toisaalta merirosvohäät, korsetin debuutti,
sattuivat sopivasti kimmokkeeksi saada korsetti valmiiksi, sillä
muuten sen viimeistely olisi todennäköisesti jäänyt
naamiaistanssiaisten muutenkin kiireiselle viikolle.
Puhumattakaan nyt siitä, että hääkutsu Lontooseen sai minut
voittamaan asuntolaina-angstini ja tuhlaamaan viikon matkaan
kaupunkiin, jonka olen aina halunnut nähdä.
Merirosvoteema vaikutti osaltaan mustien reunustusten sekä
nyöritysnauhojen valintaan, ja arvelin yhdistelmän
käyttökelpoiseksi myös mahdollisessa gootahtavassa
jatkokäytössä. Piraattityylimme puolestaan on kokonaisuudessaan
nähtävillä täällä.
Korsettia lukuunottamatta paimenidylli toteutui pitkälle
olemassaolevin resurssein. Jarno pukeutui taas yksinkertaisesti
paitaan, liiviin ja polvihousuihin. Asun täydensi uusi,
Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilta löytynyt nokkanaamio sekä
kuvaan paimenettarelle lainattu paimensauva. Se on peräisin
lähimaantien varren koivikon harvennuksesta, ja poimimme sen
mukaamme eräällä iltalenkillä. Kuorin sen puukolla omin pikku
kätösin saaden tottumattomana kunnon rakon peukalooni, Jarno
puolestaan hoiti hiomisen koska sillä hetkellä minä olin
kiireinen. Loput korsettisilkistä päätyivät rusetiksi.
Koska aluspaitani on tylsän kapeahihainen, puin tällä kertaa
korsetin alle jo merirosvoasussa käyttämäni paidan jonka
hihat ovat näyttävämmät, arvellen ettei kuminauharypytys tällä
kertaa maata kaataisi. Alaosana oli vanha tuttu sininen
luottohameeni, jonka tällä kertaa poimutin sivuista ylemmäs niin
että alushamekin näkyi. Tässä kohtaa lienee kenties aiheellista
huomauttaa, ettei 1700-luvun paronittaren naamiaisasu toki
varsinaisesti vastaa ajan oikeiden paimentyttöjen vaatepartta,
vaan varsin romantisoitua versiota - siksipä paronittaren
(teko)silkkihametta kannattelevatkin sivupönkät. Asua varten
tein myös nopeasti koneella päärmätyn ohuen esiliinan
huivikankaani yli jääneestä isosta palasta.
Naamioni oli tällä kertaa äärettömän yksinkertainen musta
valmisnaamio, jonka olin reunustanut kapealla pitsillä.
Pelkistetty naamio sopi oikeastaan varsin hyvin Rousseaulaista
yksinkertaisuutta tavoittelevaan asuun.
Pastoraalihengen mukaisesti asu on somistettu kukkasin. Hameen
poimutuksia ja miehustaa koristavat vaaleanpunaiset tekoruusut,
vaaleanpunaisella nauhalla somistettua nutturaa taas aivan
oikeat pikkuruusut. Oikean ruusut toivat kerrassaan
ihastuttavan, hempeän tuoksuvan tunnelman, joten niihin täytyy
kenties sijoittaa toistekin.
Kaisalla oli vielä tallessa lapsuutemme rakas, jo hieman
resuuntunut pehmokaritsa, joka mahtuikin sopivasti mukaan
vannekorista kurkistamaan. Pikku karitsainen herättikin illan
aikana paljon ihastusta.
Runsaan osanottajamäärän saaneet tanssiaiset olivat kerrassaan
ihastuttavat, ja näin rennossa asussa ei tullut edes tanssin
pyörteissä liian kuuma.
Nopeaksi pikkuprojektiksi tarkoitettu korsetti onnistui
oikeastaan yli odotusten. Hieman yllättäin siitä tuli niin hyvin
istuva että alan harkita vakavasti kokonaan uuden
metalliluitetun peruskorsetin tekemistä. Tämä kevyesti luitettu
malli on puolestaan niin mukava, että luulenpa käyttäväni sitä
jatkossakin sekä modernimmissa yhteyksissä että 1700-luvulla
hieman rennommassa pukeutumisessa. Nippusiteet ovat tosin
käytössä taipuneet hieman vyötäröltä, mutta kevyessä käytössä se
ei varsinaisesti haittaa.
Näiden kahden alunperin suunnitellun lisäksi korsetti sai jo
kolmannen käyttökerran pyhäinpäivän vampyyrijuhlissa, sillä
mikäpä paremmin sopisi tähänkin teemaan kuin verenpunainen
silkkikorsetti - lisää tämän tilaisuuden asusta löytyy täältä.
Kiitokset:
Fabianille ompeluavusta
Kaisalle karitsan lainasta